onsdag 18. mai 2011

Cookies


De som har fulgt med bloggen min en liten stund har tidligere kunnet lese om min forkjærlighet for kokebøker. Min nyeste anskaffelse er Leila Lindholms "a piece of cake". En utrolig delikat bok med mange fristende bilder og oppskrifter.


Siden eldste mann fyller 15 år i dag fant vi ut at vi måtte prøve ut en av oppskriftene i boka. Valget falt da på chocolate chip cookies. Våre ble tynnere enn de på bilde i boken, men smaken var det ingen ting å si på. Her er oppskriften for de som har lyst til å prøve selv:

125 g mykt smør
1 dl demerarasukker/ rørsukker
1 egg
1 1/2 dl hvetemel
1/2 dl havregryn
1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt
100 g god mørk sjokolade (70% kakao)
skall fra 1 lime

1. Pisk smør og sukker til det blir luftig. Rør inn egget.
2. Bland hvetemel, havregryn, bakepulver og salt, og vend det inn i deigen.
3. Grovhakk sjokoladen og bland den i deigen sammen med limeskallet.
4. Form deigen til en 5 cm tykk pølse og rull den inn i bakepapir eller plastfolie. Legg deigen i fryseren i rund 30 minutter.
5. Forvarm ovnen til 180 grader.
6. Skjær pølsen i 1 cm tykke skiver og legg skivene på en stekeplate med bakepapir.
7. Stek kakene midt i ovnen i ca 10 minutter, eller til de er gylne.

Her øser regnet ned, så nå skal vi tenne mange lys og kose oss med cookiesene våre. Ha en fortsatt fin kveld. :0)

2 kommentarer:

Karna sa...

Mums...jeg fant noen oppskrifter på netttsiden hennes som jeg har testet ut...kjempe gode.

Nå ligger rabarbra i kjøleskapet og venter på at jeg skal få fingeren ut og lage kaken som du hadde på bloggen din...skal bli spennende å teste ut.

Ha en fin helg!

Timotei sa...

Lekre cookies! Selv er jeg veldig dårlig på å prøve nye oppskrifter. Det blir til at jeg lager det jeg vet jeg får til...Men mulig jeg må prøve denne?