torsdag 20. januar 2011

Fugleskremsler og puslerier

De siste dagene har jeg kost meg med å lage fugleskremsler. Disse fugleskremslene er laget etter mønster fra Tone Finnangers bok Tildas Landsted.

To fugleskremsler er så godt som ferdige. Jeg holder på å lage ett til, men her gjenstår det litt montering. Det siste vil ha bukse i lilla med hvite prikker. Jeg kommer til å legge ut bilde av den når den blir ferdig.


Fugleskremslene har blomsterpinneben som du stikker ned i en potte for å få de til å stå oppreist. De er ca 50 cm lange.


Jeg synes disse passer god til å pynte opp på for eksempel trappen ved inngangsdøren, i en vinterhage eller på terrassen. Jeg har planer om å pynte opp i drivhuset mitt med ett av fugleskremslene. De to andre kommer jeg til å enten gi bort eller selge. Så hvis du er interessert i å kjøpe er det bare å sende meg en mail.



Dette lille diktet står i Tilda boken og jeg synes det passet så god at jeg tar det med her:

Et fugleskremsel snill som et lam,
og skremme fugler er ikke for ham.
I blomstret bukse, med sliten brem,
har fuglene funnet en kjærlig venn.
De bringer bær fra femmede hager,
så livet er godt disse sommerdager.

Han vokter tappert sitt ørlille rike.
Fra ansvar vill han aldri vike.
Han forlater ikke sin tiltrodde post
selv mørke netter med uvær og frost.
Hvorfor han ut på sin post er sendt,
har fugleskremselet riktignok glemt.

Ingen kommentarer: